Ограниченията при притежанието на автомобил в Сингапур и засиленият контрол на трафика оскъпяват значително превозните средства там.
Model Y на Tesla Inc. е глобален хит на пазара – електромобилът вероятно ще се нареди сред петте най-продавани модела тази година – единствената електрическа кола с подобен подвиг. През първите девет месеца на годината бяха продадени над 500 хил. броя Model Y, като цените варират според държавите, пише Bloomberg.
Китай е пазарът, където Model Y се предлага на най-ниски цени. След последното ценово понижение през октомври моделът сега се продава срещу 288 900 юана (за базова версия), което е около 40 500 долара – малко над половината от цената на дребно в САЩ.
Междувременно в Сингапур цените на Model Y са най-високи. Кандидат-купувачите трябва да подготвят 142 471 сингапурски долара (103 800 щатски долара), за да притежават електромобила, като тук не влизат таксите по внос и регистрация, с които общите първоначални разходи скачат допълнително.
След Сингапур се нареждат Израел (100 748 долара), Мексико (81 295 долара), Хонконг (73 958 долара) и Тайван (73 755 долара). На последните места, освен Китай, попадат Словакия, Латвия, Литва и Естония (44 323 долара) и Япония (46 300 долара).
„Разбира се, определено е скъпо, но това важи за всяка кола в Сингапур“, споделя Анг. „Електромобилите с подобен размер на другите автопроизводители са по-скъпи от Tesla поради допълнителните дилърски такси“, добавя той.
Анг не се смята непременно за фен на Tesla, но казва, че компанията му е дала „най-доброто за парите ми“ по отношение на шофирането. Възможностите за по-евтини електрически автомобили са много малко в Сингапур, особено като се има предвид размерът на превозното средство, което той иска. „Изборът беше ограничен“, признава Анг.
Съвсем различна история се разиграва в Китай – най-големият пазар на електромобили в света. Много местни концерни вече се конкурират успешно с Tesla по отношение на продажбите. Тези компании представляват почти 80% от пазара на електромобили в Китай през първите седем месеца на годината, според изчисления на Китайската асоциация на леките автомобили.
За да се конкурира с тях, Tesla отприщи набор от маркетингови тактики, за да привлече клиентите след промените в цените през октомври, включително чрез разширяване на застрахователните субсидии за нови купувачи, възстановяване на програмата за препоръчани потребители и дори чрез традиционна реклама.
Това е така, тъй като продажбите на концерна в страната спадат спрямо своя пик, като времето за доставка до клиентите се понижи от 22 седмици до само една.
Забавеният темп на търсене в Китай, където Tesla генерира близо 25% от приходите си, може да помрачи амбицията на главния изпълнителен директор Илон Мъск за 50% ръст на продажбите през следващите години.
Допълнителни намаления на цените може да последват и за други ключови за Tesla пазари, включително САЩ и Европа, според Голдщайн от Morningstar. „Ако се сблъскаме с икономическо забавяне през 2023 г., може да последва спад на цените на суровините, така че разходите за суровини ще намалеят“, коментира той. „Ако това се случи, бих очаквал Tesla и повечето други автомобилни производители отново да намалят цените, за да стимулират търсенето“, добавя той.
Самият Мъск също сигнализира за тази възможност по-рано тази година.
Независимо от помрачените перспективи продажбите на Model Y очертават една силна година за Tesla. Очаква се компанията да продаде 760 хил. броя от този модел през 2022 г., според изчисления на BloombergNEF.