Илон Рийв Мъск е канадско-американски инженер, изобретател, бизнес магнат, инвеститор, милиардер, роден на 28 юни 1971 г. в Претория, Република Южна Африка. Понастоящем е главен изпълнителен директор и главен технически директор на компанията SpaceX (СпейсЕкс), както и главен изпълнителен директор и главен продуктов архитект на Tesla Motors (Тесла Моторс). Той е основател на SpaceX и е сред основателите на Tesla Motors и PayPal (ПейПал) (последната е продадена през 2002 г. за 1,5 млрд долара, като делът на Мъск е 165 млн долара). Член е на Съвета на директорите на компанията SolarCity, основана от негови братовчеди.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]Ранен живот[/forqy-leadin]
Мъск е роден на 28 юни 1971 в Претория, Южна Африка. Майка му, Майе Мъск, е от канадско-английски произход и е известен модел. Баща му, Ерол Мъск, е британец, роден в Южна Африка и е електронен/машинен инженер. След като родителите му се развеждат през 1980 г., Мъск заживява с баща си на различни места из Южна Африка. Изучава самостоятелно компютърно програмиране и на 12-годишна възраст продава кода на видеоиграта Blastar за 500 долара.
През детството си Мъск е жертва на тежък тормоз от страна на свои връстници, като един път дори постъпва в болница, след като няколко деца го бутат по стълбището, в резултат на което той губи съзнание.
Мъск посещава Waterkloof House Preparatory School (Подготвително училище Уотърклауф), преди да завърши в Pretoria Boys High School (Мъжка гимназия в Претория). На 17 години той се премества Канада, след като получава канадско гражданство благодарение на майка си. Той прави това преди да го привикат в казармата, защото е по-лесно да се емигрира в САЩ през Канада, отколкото през Южна Африка.
На 19 години Мъск е приет в Queen’s University в Кингстън, Онтарио, и през 1992 г., след като прекарва две години там, Мъск се прехвърля в University of Pennsylvania, където получава бакалавърска степен по физика и бакалаварска степен по икономика от Wharton School. През 1995 г., когато Мъск е на 24 години, той се премества в Калифорния, за да започне докторска степен по приложна физика в Станфорд, но напуска само два дни по-късно, за да преследва предриемаческите си амбиции в областта на Интернет, възобновяема енергия и Космоса. През 2002 г. Мъск става американски гражданин.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]Zip2[/forqy-leadin]
През 1995 г. Мъск създава Zip2, софтуер компания за уеб разработки, заедно със своя брат, Кимбал. Компанията разработва и рекламира Интернет „пътеводител“ за вестникарската индустрия. Мъск подписва договори с The New York Times и Chicago Tribune и успява да убеди борда на директорите да изоставят идеята за сливане с компания на име CitySearch. Compaq придобива Zip2 за 307 милиона долара в брой и 34 милиона долара в акции през 1999 г. Мъск придобива 7% или 22 милиона долара от продажбата.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]X.com и PayPal[/forqy-leadin]
През март 1999 г. Мъск става съосновател на x.com – компания за онлайн финансови услуги и разплащания чрез електронна поща. Една година по-късно x.com се слива с компанията Confinity, която има услуга за превод на пари, на име PayPal. Новосъздадената компания се фокусира върху PayPal и през 2001 г. се преименува на PayPal. Първоначалният растеж на компанията е благодарение на популярна кампания, чрез която нови клиенти биват привлечени, след като получат превод през услугата. През октомври 2002 г. компанията е закупена от eBay за 1,5 милиарда долара в акции, от които Мъск получава 165 милиона долара. Преди продажбата Мъск, който е най-големият притежател на акции, е бил собственик на 11,7% от PayPal.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]SpaceX[/forqy-leadin]
Мъск използва около 100 милиона долара от своите лични пари, за да финансира и основе Space Exploration Technologies (Технологии за изследване на космоса) или SpaceX. Това се случва през юни 2002 г. в Хоторн, Калифорния. Мъск е главен изпълнителен директор (CEO) и основен дизайнер (CTO). SpaceX разработва и произвежда ракети-носители, като фокусът е да се подобри състоянието на ракетните технологии. Първите две ракети-носители са Falcon 1 („Сокол 1“) и Falcon 9 („Сокол 9“), а първият космически апарат се казва Dragon („Дракон“). SpaceX успява да направи дизайна на ракетите Falcon и апарата Dragon за 7 години, като започва от самото начало. През септември 2009 г. Falcon 1 (по дизайн на Мъск) става първата частно финансирана ракета с течно гориво, която извежда сателит в орбита. На 25 май 2012 г. космическият апарат Dragon се скачва с Международната космическа станция (МКС), ставайки първия апарат на частна компания, който се скачва с МКС.
През 2006 г. SpaceX сключва договор с НАСА за разработка и тестване на нов космически апарат, Falcon 9, за транспортиране на товар до МКС. Последва нов договор за 1,6 милиарда долара през 2008 г., за 12 полета на Falcon 9 и Dragon до МКС, които да заменят редовните полети на совалките, след излизането им от употреба през 2011 г. SpaceX е една от двете частни компании (другата е Orbital), участнички в програмата за „Комерсиални услуги за снабдяване“ (Commercial Resupply Services), които доставят космически товар, вместо совалките. Транспортирането на астронавти до МКС в момента се извършва единствено от руската Союз, но от 2014 г. SpaceX е една от двете компании, които са участнички в програмата „Комерсиална поддръжка на екипажи“ (Commercial Crew Development), чиято цел е да възстанови възможностите за доставяне на екипажи на САЩ.
Мъск е повлиян от поредицата на Айзък Азимов „Фондацията“ и вижда изследването на Космоса като важна стъпка в разширението и дори запазването на съзнанието на човешкия живот.
[forqy-leadin position=“right“ color=“default“]Фабриката на SpaceX е използвана за снимките на филма Железният човек 2 и в него Мъск играе себе си.[/forqy-leadin]Мъск казва, че междупланетарния живот може да служи като преграда срещу заплахи за оцеляването на човешкия род. „Астероид или супер-вулкан може да ни унищожи, а също така сме изправени пред рискове, които динозаврите не са срещали: изкуствено създаден вирус, непреднамерено създаване на микро черна дупка, катастрофално глобално затопляне или някакъв вид технология, която още не сме измислили. Човешкият вид е еволюирал милиони години наред, но през последните шестдесет години беше създадено ядрено оръжие, с което можем да се унищожим сами. Рано или късно трябва да разширим живота отвъд това зелено-синьо кълбо – или да умрем.“ Неговата цел е да се намалят разходите за човешки космически полети 10 пъти. В интервю през 2011 г. той казва, че се надява да изпрати хора на Марс в следващите 10 – 20 години.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]Tesla Motors[/forqy-leadin]
Създателите на компанията Tesla Motors (Тесла Моторс) са Мартин Еберхард, Марк Тарпенинг, ДжейБи Страубел и Иан Райт през 2003 г. Една година по-късно Илон Мъск инвестира в компанията и става нейн председател. След началото на финансовата криза от 2008 г. Мъск става главен изпълнителен директор (CEO) на компанията и задържа тази позиция до днес. Първата създадена кола на Tesla Motors, Tesla Roadster, се продава в около 2500 бройки в 31 държави. Tesla Motors започва доставките на своя модел седан Model S на 22 юни 2012 г. и показва третия си продукт, Model X, който е предназначен за любителите на SUV, на 9 февруари 2012 г. Model X ще започне да се продава през началото на 2015 г. Като допълнение на своите автомобили, Tesla Motors продава електрически задвижващи системи на Daimler за Smart EV, Mercedes B-Class Electric Drive и Mercedes A Class и на Toyota за RAV4 EV. Мъск успява да убеди и двете компании да станат дългосрочни инвеститори в Tesla Motors.
Желанието на Мъск е построяването на компактен автомобил на цена под 30 000 долара и изработката и продажбата на компоненти за електрически задвижващи системи на други производители на автомобили на достъпни цени, без те да трябва да разработват продуктите сами. Няколко широкопопулярни публикации го сравняват с Хенри Форд заради неговата работа по напреднали системи за задвижване.
За да преодолее ограничението на изминатото разстояние на електрическите автомобили, Мъск заявява в интервю за All Things D през май 2013 г., че Tesla Motors възнамерява „драстично да увеличи“ своята мрежа от суперзарядни (supercharger) устройства, увеличавайки тройно техния брой на източното и западното крайбрежие на САЩ още този юни, с планове за увеличаване на броя им в цяла Северна Америка, включително Канада до края на годината. Според документи, към ноември 2013 той притежава 32% от акциите на Tesla Motors, които се оценяват на 18 милиарда долара. Неговата заплата в Тесла е един долар и също както Стив Джобс и други, остатъкът от неговото възнаграждение е във формата на акции и бонуси за добро представяне.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]Споделяне на технологии[/forqy-leadin]
Главният изпълнителен директор на Tesla Motors Илон Мъск заявява в съобщение до медиите и конферентен разговор и статия в блог на 12 юни 2014 г., че компанията ще разреши нейните технологични патенти да се използват на добра воля, с цел да съблазни останалите производители на електрически автомобили да побързат с техните разработки. „За нещастие, програмите за електрически автомобили (а в това число и всички програми на превозни средства, които не изгарят въглеводород), на основните производители са нищожни, почти несъществуващи, съставляващи средно по-малко от 1% от продажбите на техните автомобили“, казва той по това време.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]SolarCity[/forqy-leadin]
Мъск измисля концепцията за SolarCity (Слънчев град), а през 2006 г. я съосновава заедно с братовчедите си Линдън и Питър Райв. Мъск е най-големият притежател на акции. SolarCity е вторият по големина доставчик на системи за слънчева енергия в САЩ.
Основната мотивация за финансирането на SolarCity и Tesla е желанието му да помогне в борбата с глобалното затопляне. През 2012 г., Мъск обявява, че Tesla Motors и SolarCity ще си сътрудничат (Tesla ще доставя батерии), за да увеличат процента на слънчевата енергия в енергийната мрежа на САЩ, като програмата ще започне през 2013.
На 17 юни 2014 г., Мъск се ангажира да построи модерна фабрика в Бъфало, щата Ню Йорк, която ще утрои размера на най-голямата слънчева електрическа централа в САЩ. Мъск заявява, че ел. фабриката ще е „една от най-големите плантации за производство на соларни панели в света“ и че ще бъде последвана от една или повече подобни фабрики през следващите години.
На 1 август 2016 г. Tesla Motors обявява, че смята да придобие SolarCity за $2,6 млрд. Сделката е одобрена от антимонополните органи и е приключена в края на ноември 2016 г., с което SolarCity става дъщерна компания на Tesla Motors.
[forqy-leadin position=“left“ color=“default“]Hyperloop[/forqy-leadin]
На 12 август 2013 г. Мъск предлага нова форма на транспорт между Големият район на Лос Анджелис и Залива на Сан Франциско, след като се е разочаровал от одобрената система за бързи влакове на Калифорния. След като първоначално си е представил идеята за Hyperloop (Хипърлуп), Мъск назначава дузина от инженерите, работещи за Tesla Motors и SpaceX, които в продължение на девет месеца работят на концепцията и дизайна на транспортната система. Ранен дизайн на системата е пусната в блоговете на Tesla Motors и SpaceX. Мъск я назовава с името „Hyperloop“ (хипотетична свръхзвукова въздушна машина за пътуване, чиято дължина е приблизително 560 километра от Силмар (северен квартал на Лос Аднжелис) до Хейуърд (на изток от Сан Франциско) и на теория ще позволява на пътуващите да се придвижват между двата града за по-малко от 35 минути, предоставяйки им по-малко време за пътуване дори и от самолет. Предложението на Мъск, ако е технологично обоснована на цената, която той предполага, ще предлага по-евтин транспорт, от който и да е друг вид за такова разстояние. Системата се предполага, че ще използва вакуум, за да намали аеродинамичното съпротивление, което на теория ще позволи пътуване с голяма скорост и ниска консумация на енергия. Той оценява крайната цена на около 6 милиарда долара, но това е много спекулативна оценка. Предполага се, че системата ще разчита изцяло на слънчева енергия. На 15 януари 2015 г., Илон Мъск обявява през Twitter, че ще построи отсечка от Hyperloop с дължина от 8 километра, най-вероятно в щата Тексас, на която студенти и компании да се упражняват.