SpaceX

Как един човешки косъм почти спря изстрелването на SpaceX

Инженерите се шегуват, че FOD е дума от четири букви, но няма нищо смешно в отломките от чужди предмети и потенциала им да предизвикат бедствие.

Инцидентът се случи около 10:25 сутринта ET на 5 октомври, когато екипаж на SpaceX подготвяше Crew Dragon постоянство за изстрелване с ракета Falcon 9. С четиримата астронавти на Crew-5 вече вътре в капсулата и люка затворен, внимателното око забеляза единичен човешки косъм, вграден в уплътнението на затвора. Косата беше обозначена с FOD – технически термин за отломки – което накара екипа на подложката да предприеме действия.

Часовникът за обратно броене току-що беше изтекъл на Т-90 минути, така че времето беше от съществено значение. Екипажът на площадката спокойно отвори отново постоянство‘s люк и премахна нарушителната нишка. Те направиха още една проверка, отново почистиха добре зоната на запечатване и затвориха люка за втори и последен път. Последващата проверка на налягането потвърди плътно уплътнение.

Екипажът на подложката на SpaceX проверява повторно уплътнението малко след като трябваше да отвори отново люка, когато откри FOD под формата на човешка коса.
екранна снимка: SpaceX

 

 

Цялата афера продължи само няколко минути и изстрелването не беше засегнато. Изстрелването на Falcon 9 се състоя по график в 12:00 ч. с астронавтите от Crew 5 – Никол Аунапу Ман, Джош Касада, Коичи Ваката и Анна Кикина – които успешно достигнаха Международната космическа станция на следващия ден.

Това, че екипажът на подложката на SpaceX ще отдели време, за да отстрани един косъм преди изстрелване на ракета, е разкриващо и напълно разбираемо. В космическата индустрия FOD се определя като всеки обект, който не принадлежи на определено място, независимо дали това място е уплътнение на люк, двигател, пилотска кабина или писта. Неправилно поставените отлагания могат да повредят оборудването, да насърчат неоптималната производителност на системата и да причинят пълни неизправности.

Това е проблем в много индустрии, но за космическата индустрия това е проблем, който идва с цена от 4 милиарда долара всяка година. Според до Боинг. НАСА управлява a FOD програма в космическия център Кенеди, чиято цел е да “минимизира възможността за повреда или загуба на летателен хардуер или нараняване на персонала поради загубени елементи в елементите на летателния хардуер, което води до опазване на националните ресурси.”

Том Саймън, заместник-мениджър на космическия кораб в Космическия център Джонсън на НАСА, ми каза по време на видео разговор: „Всички сме обучени от първия ден да сме наясно с FOD, когато боравим с летателни системи. Чужди предмети като моливи, кламери, отвертки, коса и Прахът “може да изглежда незначителен”, но може да доведе до, наред с други неща, “уплътнение, което бавно изтича зад борда”, каза той. „Когато изграждаме системи, ние го приемаме сериозно“, добави той.

Като инженер, FOD е „вкоренен във вашата система“, ми каза Джон Поузи, водещият инженер на НАСА за Crew Dragon, по време на същия разговор. „Смята се за най-висок риск в програмите за обучение“, тъй като FOD има потенциала да „разбие ракети и самолети“, обясни той.

Саймън и Поузи не успяха да говорят за конкретните политики и протоколи на SpaceX, но не бяха изненадани от действията на екипажа на подложката при премахването на човешката коса. FOD, свързан с уплътняването на повърхности, е сериозен проблем. Когато става въпрос за уплътняваща повърхност и трябва да осигурите плътно уплътнение, „не искате нищо да се притиска към нея“, каза Поузи. „Нещо като коса – в зависимост от размера и ориентацията – може да доведе до път на изтичане.“

Поузи каза, че за чувствителни към времето ситуации, като например окончателното затваряне на люк за капсула, внезапната поява на FOD трябва да бъде вградена във времевата линия и процеса, в допълнение към план за действие в извънредни ситуации, ако този сценарий възникне. Екипажите на подложките трябва „да се отдръпнат, да премахнат артикула, да инспектират отново и дори да почистят уплътнението и след това да продължат с работата, която се опитвате да вършите“, каза Поузи.

Не само люковете са изложени на риск от FOD. Операторите на изстрелване прилагат процеси за намаляване на риска от FOD, напр. B. използването на капаци или щитове, когато работа като рязане или рязане трябва да се извършва в близост до космически кораб. И разбира се самите оператори трябва да са чисти. Системите за задвижване, където горивата и окислителите се изпомпват през системи с високо налягане, могат да бъдат засегнати от FOD, каза Поузи, който е работил върху космическата совалка в последните й дни и „прекарва хиляди часове в системите за задвижване и работа на наземни техници, за да уверете се, че всичко работи.” е наред.”

Както обясни Саймън, необходимото ниво на чистота често зависи от естеството на проекта или самата мисия. Поузи каза, че всяка система се нуждае от собствен контролен план, като инженерите определят приемливи граници и решават какво трябва да се провери.

Протоколите за чиста стая за изстрелване на безпилотни сателити обикновено са минимални, „до измиване на ръцете и поставяне на ръкавици“, каза той. Мисиите с един екипаж обаче са различна история. „Екипажите не само трябва да разполагат с работеща авионика, но и не искат неща да летят навсякъде“, казва Саймън. В орбита микрогравитацията може внезапно да накара FOD да летят наоколо незабелязано, включително косми и прах. Поузи каза, че филтриращите системи са проектирани да се справят с тези видове неща, „но все пак искате да избегнете неприятности“, като необходимостта от капаци над уплътненията на люковете, наред с други неща. И „дори капаците трябва да бъдат почистени и проверени за течове“, добави той.

Поузи предложи мъдър съвет: „Винаги се уверете, че отваряте система в чиста стая, правете само това, което трябва да направите, и извършвайте проверка, преди да я затворите.“ И „ако направите нещо, вижте, че не изглежда правилно , влезте и го разгледайте“, тъй като това е „необходима експозиция“, каза той. Втори чифт очи не боли, добави той. „FOD ще намери начин да влезе във вашата система“, каза Поузи, оттук и терминът „интелигентен FOD“. Той разказа за инцидент, при който внезапно в купето на совалката е открито покривало за ботуши или обувки. „Току-що се е изплъзнало от нечий крак и такива неща могат да бъдат смешни, погледнато назад“, каза Поузи, но ботуши или тиксо или нещо друго, което не принадлежи, може да създаде проблем с запалимостта.

Мерките срещу навлизането на FOD в компоненти или сложни системи започват в чистата стая и всяка чиста стая има свои собствени изисквания за чистота в зависимост от проекта. Чистите стаи „са специално сертифицирани и се наблюдават до определено ниво на чистота въз основа на това, което има в тях“, а елементите обикновено трябва да бъдат одобрени, преди да бъдат допуснати в чиста стая, каза Поузи.

Предлагат се шкафчета за съхранение на свободни предмети; Залепващата лента и лепкавите подложки могат да закрепят предмети, които трябва да бъдат в стаята; и тетърите могат да уловят всичко, което случайно изпусне. Гащеризоните, известни на инженерите като “костюми на зайчета”, покриват ръцете и краката и обикновено имат качулка с мрежа за коса. Брадите са покрити с мрежи за брада, докато обувките получават ботуши.

„След като сте готови и оборудвани, преминете през набор от двойни врати“, каза Поузи, първата от които „се затваря зад вас и след това отивате в чистата стая.“ В централните камери на някои двойни врати, „ въздухът духа над вас и засмуква прах или мръсотия“, обясни той. Персоналът ще събере всеки намерен FOD и ще проучи откъде идва и дали са необходими допълнителни проверки. Чистите стаи „никога не са достатъчно чисти“, добави Поузи.

Тези мерки са допълнително, но необходимо главоболие. Добрата новина е, че откриването на FOD се подобрява с времето. Камерите вече се използват рутинно за наблюдение на почти всеки ъгъл на стартовата площадка, докато рентгеновите лъчи и компютърната томография могат да гледат вътре в обекти и да създават 3D изображения на вътрешността на част. С тези инструменти инженерите могат да “видят проблеми при сглобяване” и “открият FOD, който иначе не би бил намерен”, каза Поузи. Подобрената способност за проследяване на FOD е от все по-голямо значение за частния сектор, особено в ерата на повторната употреба на компонентите.

Човешката коса, открита в уплътнението на люка, може или не може да е причинила проблем по време на полета на Crew-5, но това няма значение. Важното е безопасността и елиминирането на всичко, което може да застраши човешкия живот. Инженерите ще продължат да търсят FOD, независимо от неудобството, което може да причини.

 

Източник: hitechglitz.com

 

Tesla.bg