Илон Мъск счита, че първия орбитален полет на марианската свръх-тежка ракета ще е през ноември. Starship на SpaceX е по-мощна, по-евтина, мултифункционална и много по-модерна свръх-тежка ракета от SLS на НАСА. Тя се разработва от по-скоро, но е доста вероятно ракетата на Мъск да осъществи първия си полет преди тази на американската космическа агенция.Най-богатият човек на планетата публикува снимки от ракетната площадка Бока Чика в Тексас и обяви, че се готви за изстрелване през ноември. SLS на НАСА също би трябвало да стартира за пръв път идния месец.
SLS се разработва от 2011 година. Първият полет на ракетата оригинално бе планиран за 2016 година. Едно изстрелване струва между 2 и 4 милиарда долара, а ракетата е за еднократна употреба. Досега за разработването на ракетата са похарчени над 21 милиарда долара. Наземните тестове често бяха придружени от редица проблеми. В основата на SLS стоят двигателите RS-25, които са използвани в американската совалка, и помощните ускорители, създадени за нея. Температурите, при които функционират агрегатите, са екстремни и варират от −253 °C до 3300 °C. Дизайнът им обаче е разработен още през 60-те години на миналия век. Първата степен има 4 от тези двигатели. Втората степен се задвижва от един двигател RL10, който също е създаден през 60-те години на миналия век. Цялата ракета ще е висока около 98 метра. Горивото и на двете степени е течен водород и течен кислород. В резервоарите на ракетата се събират три милиона литра течен водород и кислород. Бaзoвaтa вepcия нa ЅLЅ, наречена Block 1, щe извeждa в ниcĸa околоземна opбитa 95 тoнa тoвap, a пo-мoщният вapиaнт Block 2 щe извeждa 130 тoнa. Съществува и междинна версия – Block 1B. Именно на нея ще летят астронавтите, а товароподемността ѝ към ниска орбита е с 10 тона повече, спрямо Block 1. Съществуват критики за остарялата технология на SLS, голямата цена на проекта и забавянето.
Starship се разработва от 2016 година, като иновативният метанов двигател за пръв път е концептуализиран през 2012 г. Ракетата е за многократна употреба, като ще може да каца обратно на Земята и да се презарежда. Разработката на ракетата все още е в процес, като според различни оценки струва между 2 и 10 милиарда долара. Очаква се едно изстрелване да има цена от около 10 милиона долара. Причината за тази рекордно ниска цена е възможността за многократна употреба и ефективността на ракетните двигатели. Очаква се на ниска орбита Starship да може да достави 140 тона полезен товар. Височината на ракетата и нейния ускорител е 120 метра. Прототипът на ракетата е извършвал няколко полета на височина до 12 километра, след което е тествал системите си за приземяване. SpaceX разполага с готов прототип на ракетния ускорител Super Heavy, който има 29 двигателя Raptor. Прототипът Starship също е готов и има 6 ракетни двигателя. Досега не е бил извършван тестови полет в обща конфигурация. Именно в този вид пътешествията до Червената планета могат да се превърнат във факт. Марсианската ракета на Мъск ще се отличава и с корпуса си от стомана. Тя отново ще може да се приземява и използва повторно. В основата на проекта стои ракетния двигател Raptor. Той използва за гориво течен метан и течен кислород. Това решение е избрано от Мъск не само по икономически причини, но и защото на Марс има метан, който може да бъде превърнат в ракетно гориво от бъдещите колонисти. Двигателят е около 2 пъти по-мощен от ракетния агрегат Merlin 1D, използван във Falcon-9. Метановият Raptor ще може да се използва многократно.
Източник: it.dir.bg