Тesla е напът да запише най-слабото си представяне на борсата в историята си, тъй като инвеститорите са притеснени от придобиването от Илон Мъск на собствеността върху Twitter, от намаляващото търсене на електромобилите на компанията и спадовете на по-широкия пазар в среда на по-високи лихви, пише Wall Street Journal, цитиран от Investor.
Спадът в цената на акциите на Tesla бележи рязък обрат за най-високооценяваната автомобилна компания в света. Производителят на електромобили беше един от най-големите победители в автомобилната индустрия от 2020 г. насам – период, белязан от недостиг на чипове, нарушени вериги за доставка в световен план и затваряне на заводи заради COVID-19. Компанията е изгубила около 70% от стойността си от момента, в който акциите ѝ достигнаха исторически връх през ноември 2021 г. Несигурността за световната икономика се задълбочава и потребителите имат все по-голям избор на електромобили от други компании, което поражда опасения на Wall Street, че може да се наложи Tesla да пожертва нивото си на рентабилност, за да задържи темпа си на растеж.
Спадът в цената на акциите на производителя на електромобили надминава по-широкия пазар, както и много от конкурентите му, въпреки че някои стартъпи за електромобили се представят по-слабо.
Tesla навлезе в 2022 г. от позиция на сила, подкрепена от по-добрите от очакванията резултати по време на пандемията от COVID-19 и силните цени на автомобилите.
Компанията постигна над десет последователни рентабилни тримесечия, което помогна на производителя на електромобили да натрупа резерв от близо 20 млрд. долара, конкурирайки резултатите на някои от традиционните автомобилни компании.
Wall Street снижи очакванията си за растежа на Tesla тази година след продължителното затваряне на най-големия завод за сглобяване на автомобили в Шанхай заради COVID-19.
Сега растящите лихви и несигурността за световната икономика предизвикаха опасения, че търсенето на нови коли може да отслабне.
По-рано тази година клиентите трябваше да чакат с месеци за много модели на Tesla. Вече не.
Tesla намали цените в Китай тази есен и предлага редица инициативи за продажба на клиенти на автомобили преди новата година. В САЩ Tesla предлага на купувачите на някои електромобили кредит от 7500 долара и безплатно зареждане за 16 хил. километра, ако се съгласят да приемат доставка този месец.
Tesla, която не е отговорила на молба за коментар, понижи очакванията си за растеж за цялата година през октомври, а главният финансов директор Зак Киркхорн заяви, че компанията очаква да приключи годината малко под първоначалната си цел да повиши доставките с 50%. Компанията е доставила около 936 хил. коли на клиенти през 2021 г. Тя ще трябва да достави над 1,4 млн. тази година, за да изпълни първоначалната си цел.
„Задава се буря, но след нея ще изгрее слънце“, коментира Мъск по-рано този месец.
Водачите на електромобили имат повече варианти за избор. Tesla продължава да доминира в САЩ, но конкуренти като Ford Motor и Rivian Automotive набират скорост.
Мъск продаде акции на Tesla за над 39 млрд. долара, откакто пазарната капитализация на компанията достигна връх. Той посочи участието си в Twitter като причина за продажбите. Милиардерът купи социалната мрежа в сделка на стойност 44 млрд. долара през октомври, като Twitter пое около дълг за 13 млрд. долара в процеса. Той заяви, че няма да продава повече акции на Tesla догодина.
Продажбите на Мъск притесниха инвеститорите, някои от които призоваха компанията да купи отново собствени акции за първи път. Мъск заяви през октомври, че е вероятно значително обратно изкупуване, като спомена за повторно купуване на акции на стойност 5 млрд. до 10 млрд. долара през 2023 г. Той неотдавна предупреди, че няма да е разумно да изкупува акции и след това да се стигне до остра рецесия.