Компанията на Мъск трябваше да получи стотици милиони по договор за сателитен интернет в извънградски райони, но FCC се усъмни във възможностите и.
Федералната комисия по комуникациите на САЩ (FCC) обяви, че се отказва от плановете си да предостави на SpaceX субсидии за милиони долари за осигуряване на широколентово покритие в извънградските райони. В случая обаче е по-важна причината – комисията се съмнява, че компанията е способна да изпълни минималните изисквания за качество. Още по-важно е, че това не е първия път, в който институцията изразява подобни съмнения. SpaceX получи 885,5 милиона долара от Фонда за цифрови възможности в извънградските райони (RDOF), който е на обща стойност 9,2 милиарда долара, в края на 2020 г. Още тогава от FCC изразиха колебания дали SpaceX трябва да бъде включена в тръжния процес именно заради опасения относно способността ѝ да предоставя широколентови услуги с ниска латентност чрез своите сателити Starlink. Програмата има за цел да минимизира цифровото разделение в САЩ чрез финансиране на внедряването на високоскоростен широколентов достъп в необслужвани райони. SpaceX трябваше да захрани 642 925 локации в 35 щата. При обявяване на решението председателят на FCC Джесика Розенуорсел постави под въпрос и потребителския бизнес модел на SpaceX, която щеше да бъде най-големия единичен бенефициент по програмата. По думите на Розенуорсел „регулаторът не може да си позволи да субсидира предприятия, които не осигуряват обещаните скорости или няма вероятност да отговорят на изискванията на програмата“.
SpaceX – обичайният бенефициент
SpaceX е едно от имената, което най-често се появява в сключените между НАСА и частния сектор договори. И това е така от години. Компанията може да се похвали както с договори за пренос на товари до Международната космическа станция (ISS), така и с ангажименти, свързани с полети с човешки екипаж. SpaceX също така е сертифицирана като контрактор на американските военни. Още през 2006 г. SpaceX спечели договор за фаза 1 на проект на НАСА за търговски орбитални транспортни услуги, в рамките на който се демонстрира доставка на товари до Международната космическа станция. Компанията печели 396 милиона долара за разработка на товарна конфигурация на космическия си кораб Dragon. Още тогава анализите сочат, че това партньорство е спестило на космическата агенция милиони долари разходи за разработка, тъй като е постигнала целите си на цена от 4 до 10 пъти по-ниска, отколкото ако сама е отговаряла за нея. Първото изстрелване по договора се очаква някъде между октомври и декември. Само в периода 2008-2016 г. SpaceX е спечелила 1,6 млрд. долара по правителствени договори за доставка на товари до МКС.SpaceX отговаря и за транспортирането на астронавтите на НАСА до и от МКС. Договорите между двете страни започват като част от програма, наречена Commercial Crew Development (CCDev) и насочена към разработване на търговски експлоатирани космически кораби, способни да доставят астронавти до МКС. Първият договор е възложен на SpaceX през далечната 2011 г., веднага последван от друг през 2012 г.В крайна сметка, през септември 2014 г. НАСА обявява, че ще финансира SpaceX и Boeing за разработване на системи за транспортиране на американски екипажи до и от МКС. SpaceX печели 2,6 милиарда долара, за да завърши и сертифицира своята ракета Dragon 2 до 2017 г.В сферата на отбраната, SpaceX обявява първите си два договора през декември 2012 г. Центърът за космически и ракетни системи на военновъздушните сили на САЩ възлага на компанията две мисии – климатична обсерватория в дълбокия космос (DSCOVR) и програма за космически тестове (STP-2). DSCOVR е изстреляна на ракета носител Falcon 9 през 2015 г., докато STP-2 на Falcon Heavy на 25 юни 2019 г.
Източник:digitalk.bg