General Motors създава нов енергиен бизнес за продажба на батерии, оборудване за зареждане, слънчеви панели и софтуер. С това производителят се надява да създаде „екосистема“ от аксесоари, които могат да помагат за продажбата на електрическите превозни средства на компанията.
Новото подразделение, GM Energy, се разглежда като директен удар срещу Tesla, която е основен играч в производството и съхранението на възобновяема енергия. GM заяви, че възнамерява да изпревари компанията на Илон Мъск в продажбите на автомобили – и да я предизвика на енергийния „фронт“.
Наред с Tesla има и множество по-малки, не толкова разпознаваеми фирми, които продават енергийни продукти – генератори за резервно захранване и системи за съхранение на енергия. „Те нямат в портфолиото си превозно средство“, коментира Хестър. „И честно казано, те нямат дилърската мрежа, която имаме ние“.
В момента GM разполага с няколко модела електромобили на пазара – и готви още няколко. Компанията е амбицирана да продаде един милион електрически превозни средства до 2025 г. За нея всеки от клиентите, които ще си купят е-кола, също е потенциален клиент на GM Energy.
„В този момент те трябва да решат как ще управляват своето превозно средство“, казва Хестър. „Трябва да решат дали ще купят стандартно зарядно за дома си? Ще бъде ли двупосочно зарядно? Искат ли да добавят стационарна система за съхранение на енергия? А да добиват слънчева енергия?“ GM Energy ще се състои от три единици: Ultium Home, Ultium Commercial и Ultium Charge 360. Подразделението ще продава набор от продукти на битови и търговски клиенти, вкл. оборудване за двупосочно зареждане, за подаване на енергия от превозно средство към дома (V2H) и от превозно средство към мрежа (V2G), стационарно съхранение, соларни системи, софтуерни приложения, облачни инструменти за управление, решения за микромрежи и водородни горивни клетки.
Амбицията на GM е да се позиционира на пазара на продукти за генериране и съхранение на енергия, който се оценява на около 120-150 милиарда долара, заяви Травис Хестър, главен директор по електрическа мобилност в GM. Целта е марката на GM да стане синоним не само на електрически превозни средства, но и на цял набор от продукти и услуги в електромобилите и техните презареждаеми литиево-йонни батерии.
Хестър казва, че GM наблюдава ходовете на Мъск на този пазар и вижда възможност за себе си. Енергийният бизнес на Tesla расте стабилно от няколко години. Приходите ѝ достигат 866 милиона долара през второто тримесечие на 2022 г.