Само 220 км на север от Гигафабриката на Тесла, се изработва план за разработване на голяма мина, способна да увеличи доставката на литиев карбонат в света с цели 15% още през 2022 г. и с повече от 20% до 2026 г. в сравнение с 2018 г. С други думи, Тесла може да се окаже в близост до едни от най-големите запаси на литиев карбонат в света само след по-малко от десетилетие.
Компанията, която стои зад проучването, известна като Lithium Americas, е дала консервативна оценка, че може да започне експлоатация, в oчакваната си Li2CO3 мина в северна Невада, още в края на 2020 г. Очаква се, че годишната продукцията на основната литиево-йонна батерия може да достигне 30 000 метрични тона само 21 месеца след това. Продукцията на мината ще се удвои до 2026 г. и до 60 000 тона литиев карбонат годишно.
Теоретичните оценки, проведени от редица академични групи през 2010 г., показаха, че при всяка висококачествена литиево-йонна батерия се очаква да се използват 2-3 килограма литиев карбонат за един киловатчас от крайната мощност, въпреки че абсолютният физически минимум е по-близо до 0.4 кг. За да поддържа продуктовата си цел от 35 GWh за 2018, Gigafactory 1 може да се нуждае от между 60 000 и 85 000 тона литиев карбонат годишно, за да поддържа само производството си на батерии.
За да поставим тези изисквания в контекст, очаква се глобалното предлагане на литиев карбонат да достигне 250 000 тона през 2018 г. след потресаващ ръст на годишната продукция с 21,5% от 2016 г. до 2017 г. – по този начин Tesla може лесно да използва 25-30% от цялостния добив на литиев карбонат.
Въпреки тези зашеметяващи цифри, производството на Gigafactory 1 (макар и въз основа на оптимистични числа дадени от Elon Musk през 2016) се очаква да достигне до 105 GWh клетки и 150 GWh опаковки годишно до пълното си завършване, вероятно с няколко години закъснение спрямо първоначалното изчисление за 2020 г. За да се поддържа този окончателен обем на продукция(255 GWh), който е приблизително 7 пъти по-голям от производителните цели на Тесла през 2018г, буквално ще се изисква световното снабдяване с литиев карбонат да нарасне с минимум 250% за по-малко от половин десетилетие . Тук трябва да уточним, че това е за една гигафабрика, а Тесла планира да построи още няколко в Китай, Европа и евентуално Южна Америка.
Просто казано, Тесла ще се нуждае от всеки килограм литий, с който могат да се снабдят. Потенциалното предлагане на Невада от Lithium America може теоретично да задоволи този необходим запас с до 10% до средата на 2020 г. Тесла обаче вече работи усилено, опитвайки се да осигури силно и задоволително снабдяване с литий и други редкоземни метали и материали, необходими за производството на висококачествени Li-on батерии.
Tesla вече има споразумения за закупуване на литий от – Pure Energy Minerals (фаза 1 производство NET 2020) и от новооткрития участък, наречен Sonora Lithium в Баканора (NET 2020). Споразумение има и за закупуването на литиев хидроксид (продукт на литиев карбонат) от австралийските Kidman Resources ( NET 2021), а също така се планира инвестиция директно в литий (heavyweight) SQM за да се укрепят позициите в Чили, който е настоящият собственик на ~ 50% от световните права за добив на литий.