Tesla, Новини

Реши ли Tesla дефицита на литий?

Само 220 км на север от Гигафабриката на Тесла, се изработва план за разработване на голяма мина, способна да увеличи доставката на литиев карбонат в света с цели 15% още през 2022 г. и с повече от 20% до 2026 г. в сравнение с 2018 г. С други думи, Тесла може да се окаже в близост до едни от най-големите запаси на литиев карбонат в света само след по-малко от десетилетие.
Компанията, която стои зад проучването, известна като Lithium Americas, е дала консервативна оценка, че може да започне експлоатация, в oчакваната си Li2CO3 мина в северна Невада, още в края на 2020 г. Очаква се, че годишната продукцията на основната литиево-йонна батерия може да достигне 30 000 метрични тона само 21 месеца след това. Продукцията на мината ще се удвои до 2026 г. и до 60 000 тона литиев карбонат годишно.
Теоретичните оценки, проведени от редица академични групи през 2010 г., показаха, че при всяка висококачествена литиево-йонна батерия се очаква да се използват 2-3 килограма литиев карбонат за един киловатчас от крайната мощност, въпреки че абсолютният физически минимум е по-близо до 0.4 кг. За да поддържа продуктовата си цел от 35 GWh за 2018, Gigafactory 1 може да се нуждае от между 60 000 и 85 000 тона литиев карбонат годишно, за да поддържа само производството си на батерии.
За да поставим тези изисквания в контекст, очаква се глобалното предлагане на литиев карбонат да достигне 250 000 тона през 2018 г. след потресаващ ръст на годишната продукция с 21,5% от 2016 г. до 2017 г. – по този начин Tesla може лесно да използва 25-30% от цялостния добив на литиев карбонат.
Въпреки тези зашеметяващи цифри, производството на Gigafactory 1 (макар и въз основа на оптимистични числа дадени от Elon Musk през 2016) се очаква да достигне до 105 GWh клетки и 150 GWh опаковки годишно до пълното си завършване, вероятно с няколко години закъснение спрямо първоначалното изчисление за 2020 г. За да се поддържа този окончателен обем на продукция(255 GWh), който е приблизително 7 пъти по-голям от производителните цели на Тесла през 2018г, буквално ще се изисква световното снабдяване с литиев карбонат да нарасне с минимум 250% за по-малко от половин десетилетие . Тук трябва да уточним, че това е за една гигафабрика, а Тесла планира да построи още няколко в Китай, Европа и евентуално Южна Америка.

Просто казано, Тесла ще се нуждае от всеки килограм литий, с който могат да се снабдят. Потенциалното предлагане на Невада от Lithium America може теоретично да задоволи този необходим запас с до 10% до средата на 2020 г. Тесла обаче вече работи усилено, опитвайки се да осигури силно и задоволително снабдяване с литий и други редкоземни метали и материали, необходими за производството на висококачествени Li-on батерии.
Tesla вече има споразумения за закупуване на литий от – Pure Energy Minerals (фаза 1 производство NET 2020) и от новооткрития участък, наречен Sonora Lithium в Баканора (NET 2020). Споразумение има и за закупуването на литиев хидроксид (продукт на литиев карбонат) от австралийските Kidman Resources ( NET 2021), а също така се планира инвестиция директно в литий (heavyweight) SQM за да се укрепят позициите в Чили, който е настоящият собственик на ~ 50% от световните права за добив на литий.

Tesla.bg